Jérôme Bel, coreografo e regista francese, vive a Parigi e lavora a livello internazionale. L'insieme della sua opera coreografica si pone in osservazione delle convenzioni dello spettacolo, analizzandolo nella sua pura materialità. Dopo gli studi al Centre National de Danse Contemporaine di Angers e varie esperienze come danzatore, ha dato vita alle sue prime creazioni, Nom donné par l'auteur (1994), Jérôme Bel (1995) e Shirtology (1997), che esplorano il grado zero della danza. Con The last performance (1998) cerca di definire un'ontologia della performance. Seguono il solo Glossolalie, scritto per lui da Myriam Gourfink, e lo spettacolo Xavier Le Roy (2000) firmato da Bel ma in realtà creato da Xavier Le Roy, indagine sulla proprietà intellettuale. The show must go on (2001) performance corale per 19 canzoni pop, dopo una tournèè mondiale entra nel repertorio della Deutsches Schauspielhaus di Amburgo. Nel 2004 è invitato a produrre uno spettacolo per il balletto dell'Opéra di Parigi, Veronique Doisneau, che apre una nuova prospettiva di lavoro con la serie di produzioni che interrogano l'esperienza e il sapere degli interpreti: Véronique Doisneau (2004), Isabel Torres (2005), Pichet Klunchun and myself (2005), Lutz Förster (2009) e Cédric Andrieux (2009). Nel corso del 2009 pubblica l'edizione multimedia su piattaforma web Catalogue raisonnè, 1994-2005. Nel 2010 mette in scena Un spectateur, pièce interpretata dallo stesso Jérôme Bel in cui ricostruisce le esperienze che lo hanno segnato come spettatore. La ricerca sulla democratizzazione della danza prosegue con Disabled Theater (2012), un lavoro con gli attori professionisti handicappati mentali del Theater Hora, e Cour d'honneur (2013), che porta in scena 14 spettatori della Corte d'Onore del Palazzo dei Papi di Avignone. Da ricordare anche 3Abschied (2010) in collaborazione con Anne Teresa De Keersmaeker a partire da Chant de la Terre di Gustav Mahler.
Jerome Bel, french artist and choreographer, lives in Paris and works worldwide. His first piece, a choreography of objects, is entitled nom donné par l'auteur (1994). The second one, Jerome Bel (1995), is based on the identity and the total nudity of the four performers. The third one, Shirtology (1997) presents an actor wearing many shop-bought T-shirts. The last performance (1998), which in quoting several times a solo by the German choreographer Susanne Linke, and also Hamlet or André Agassi, tries to define an ontology of the performance. The piece Xavier Le Roy (2000) was claimed by Jérôme Bel as his own, but was actually made by the choreographer Xavier Le Roy. The show must go on (2001) brings toghether a cast of twenty performers, nineteen pop songs and one DJ. In 2004, he was invited to produce a piece for the Paris Opera ballet : Veronique Doisneau (2004), a theatrical documentary on the work of the dancer Véronique Doisneau, from the ballet corps of that company. Isabel Torres (2005) for the ballet of the Teatro Municipal of Rio de Janeiro is the Brazilian version of the production for the Paris Opera. Pichet Klunchun and myself (2005) is created in Bangkok with the Thai traditional dancer Pichet Klunchun. In 2009, he produces Cédric Andrieux (2009), dancer in the Merce Cunningham Dance Company and then at the Lyon Opera Ballet. In 2010, he creates with Anne Teresa De Keersmaeker 3Abschied (2010), a performance based on The song of the Earth by Gustav Malher. In 2012, he produces Disabled Theater (2012), a piece with a Zurich-based company, Theater Hora, consisting of professional actors with learning disabilities. In Cour d'honneur (2013) he stages fourteen spectators at the Cour d'honneur of the Palais des Papes within the Avignon Festival. The films of his shows are presented in contemporary art biennials and in many museums.