Latifa Laâbissi, artista francese, realizza opere coreografiche, installazioni, conferenze performate, collaborazioni pluridisciplinari. Mescolando i generi, riflettendo e ridefinendo i formati, Laâbissi fa entrare in scena un fuori campo multiplo, un paesaggio antropologico in cui si affacciano storie, figure e voci. I codici della danza sono disturbati da corpi recalcitranti, storie alternative, montaggi di materiali infiltrati dai segni dei tempi. Tra le produzioni coreografiche che fanno eco alla storia delle minoranze ricordiamo Self portrait camouflage (2006), Histoire par celui qui la raconte (2009), e Loredreamsong (2010). Proseguendo con gli studi sugli archivi, ha creato Écran somnambule e La part du rite (2012) basati sulla danza tedesca degli anni '20. Nel 2016 realizza Pourvu qu'on ait l'ivresse con la set-designer Nadia Lauro. Nel 2018 crea con Antonia Baehr la performance Consul et Meshie. Ha inoltre preso parte all’installazione video Moving Backwards di Pauline Boudry e Renate Lorenz al Padiglione Svizzero della Biennale Arte di Venezia 2019. Lo stesso anno presenta lo spettacolo White Dog in festival internazionali tra cui Tanz im August a Berlino e Festival d’Automne a Parigi. Nel 2021 realizza la performance in duo con la video-maker olandese Manon de Boer, Ghost Party (Part I- II) accompagnata da un film esposto al FRAC Bretagne e al Wiels Brussels. Le creazioni recenti sono La Nuit tombe quand elle veut (2021) in collaborazione con il coreografo brasiliano Marcelo Evelin, e Fugitive Archives (2022), coreografia d’ensemble per il CCN Ballet de Lorraine. Dal 2011 Latifa Laâbissi è direttrice artistica del festival nella campagna bretone Extension Sauvage. Nel 2016 le Editions Les Laboratoires d'Aubervilliers e Les presses du réel hanno pubblicato una monografia sul suo lavoro.
Latifa Laâbissi, artist living in France, produces choreographic works, installations, lecture demonstrations and pluridisciplinary collaborations. Mixing genres, reflecting upon and redefining formats, her work seeks to bring onstage multiple offstage perspectives; an anthropological landscape in which stories, figures and voices are placed and highlighted. Dance ‘codes’ are disturbed by recalcitrant bodies, alternative stories, montages of materials infiltrated by certain signs of the times. Among her choreographic productions echoing minorities are Self portrait camouflage (2006), Histoire par celui qui la raconte (2009), and Loredreamsong (2010). Continuing her thematic study of archives, she created Écran somnambule and La part du rite (2012) based on German dance from the 1920’s. In 2016 she co-signed Pourvu qu’on ait l’ivresse with the set designer Nadia Lauro. In 2018 she created with Antonia Baehr the performance Consul et Meshie. She also took part in the video installation Moving Backwards by Pauline Boudry and Renate Lorenz, presented in the Swiss Pavillon of the 58th Venice Art Biennale in 2019. The same year, her creation White Dog was shown at european festivals (Marseille, Tanz im August - Berlin, Automne à Paris, festival TNB Rennes). In 2021 she created a duet-performance and a film with the Dutch film-maker Manon de Boer, Ghost Party (part I and II) exhibited in FRAC Bretagne and Wiels Brussels, followed by La nuit tombe quand elle veut together with the brasilian choreographer Marcelo Evelin. In 2022 Fugitive Archives, a group piece has been created for the CCN Ballet de Lorraine. Since 2011, Latifa Laâbissi has been artistic director of Extension Sauvage, a festival and pedagogical program in rural Brittany. In 2016, a monograph on her work was published by the Editions Les Laboratoires d’Aubervilliers and Les presses du réel.