Peter Ablinger, compositore austriaco, dopo un avvio nelle arti grafiche ha studiato composizione con Gösta Neuwirth e Roman Haubenstock-Ramati a Graz e Vienna. Dal 1982 vive a Berlino, dove ha fondato e diretto numerosi festival e concerti. Nel 1988 ha fondato l'Ensemble Zwischentöne. È stato direttore ospite di Klangforum Wien, United Berlin e Insel Musik Ensemble. Ha insegnato come visiting professor presso l'Università della Musica a Graz, come professore di ricerca presso l'Università di Huddersfield, ed è stato professore ospite al Royal Conservatory dell'Aia e all'Università di Leida. Dal 2012 è membro della Akademie der Künste Berlin. Peter Ablinger è uno dei pochi artisti che utilizza il rumore senza caricarlo di alcun tipo di simbolismo. Tutto il lungo percorso di Ablinger è stato una messa in discussione della natura del suono, tempo e spazio, riflettendo sull'ascolto come fotografia acustica. Il lavoro di Ablinger ha coltivato un piano che investe i concetti di ripetizione e di monotonia, di riduzione e di ridondanza, di densità e di entropia. La sua vasta produzione di pezzi strumentali e elettronici, partiture e istruzioni, installazioni e opere concettuali, trova costantemente modi per mettere in dubbio l'organizzazione della realtà da parte dell'orecchio. Le sue composizioni sono state eseguite nelle più importanti rassegne del mondo, tra cui: Wiener Festwochen, Berliner Festwochen, Wien Modern, Darmstädter Ferienkurse, Biennale Berlin, Trienale Köln, Prager Frühling, Hörgänge Wien, Donaueschinger Musiktage, Internationales Musikfestival Istanbul, Klangaktionen München, Los Angeles Resistance Flucting, Festival Vision Hong Kong, Huddersfield Contemporary Music Festival, Teatro Colón Buenos Aires, Happy Days Oslo, Super‐Deluxe Tokyo, Kunstraum Düsseldorf, Cut & Splice London, Música Contemporánea Santiago de Chile, Holland Festival Amsterdam, La Biennale di Venezia, Carnegie Hall New York, SPOR Festival Denmark, Musica Nova Helsinki, Contempuls Festival Prague, Philharmonie Luxembourg, Teatro Argentino La Plata, Concertgebouw Amsterdam, Forum di Mosca, Warsaw Autumn, Maerzmusik Berlin e molti altri. Le sue installazioni sonore, di cui alcune permanenti, sono state presentate a: Offenes Kulturhaus Linz, Neue Galerie der Stadt Graz, Stadtgalerie Kiel, Moltkereiwerkstatt Köln, Podewil Berlin, Maerzgalerie Linz, Diözesanmuseum Köln, Rote Fabrik Zürich, Santa Monica Akademie der Kunsthalplatz, Vienna Berlino, Kunsthaus Graz, Wiener Festwochen, Musikkinformasjonssenteret Oslo, MAK Wien, Haus am Waldsee Berlin, Matadero Madrid, MuHKA Antwerp, Skulpturenmuseum Marl, SoundART Köln, Ars Electronica Linz, Museum für Gestaltung Zürich, Królikarnia Warszawa, ZKM Karlsruhe, Kunsthaus Dresden, Deutsches Museum München, Shalman Art Gallery Teheran, Malta Festival Poznan, Haniqah Sarajevo, Shanghai Biennale, Architekturmuseum Basel, Waldkunstpfad Darmstadt, Transart Bozen, Festspielhaus Hellerau Dresden, Floating University Berlin, Gray Center for Art and Inquiry Chicago, Neue Galerie Graz, e molti altri. Ha pubblicato partiture, testi, e una trentina di uscite discografiche con etichette tra cui Durian Rec, Kairos, Mode, God Records, Sub Rosa, Editions Wandelweiser. Nel 2022 è uscito per MusikTexte il suo libro Now! : Writings 1982-2021.
Peter Ablinger is an Austrian composer born in Schwanenstadt. After studying graphic arts, he completed his studies in composition with Gösta Neuwirth and Roman Haubenstock-Ramati in Graz and Vienna. Since 1982 he has lived in Berlin, where he has initiated and conducted numerous festivals and concerts. In 1988 he founded the Ensemble Zwischentöne. He has been guest conductor of Klangforum Wien, United Berlin and the Insel Musik Ensemble. He was research professor at the University of Huddersfield, and guest professor at the Royal Conservatory in The Hague and at Leiden University. In 2012 he became a member of the Academy of Arts Berlin. For decades, Peter Ablinger's work has been forcing open fault lines in the topography of the audible, questioning the nature of sound, time, and space, and his findings have jeopardized and made dubious conventions usually thought irrefutable. These insights pertain to repetition and monotony, reduction and redundancy, density and entropy. His vast output of scores, electronic pieces, installations, and conceptual works consistently finds ways to put the ear's organization of reality in doubt. Ablinger’s compositions have been presented in the most important festivals in the world, including: Wiener Festwochen, Berliner Festwochen, Wien Modern, Darmstädter Ferienkurse, Biennale Berlin, Trienale Köln, Prager Frühling, Hörgänge Wien, Donaueschinger Musiktage, Internationales Musikfestival Istanbul, Klangaktionen München, Los Angeles Resistance Flucting, Festival Vision Hong Kong, Huddersfield Contemporary Music Festival, Teatro Colón Buenos Aires, Happy Days Oslo, Super‐Deluxe Tokyo, Kunstraum Düsseldorf, Cut & Splice London, Música Contemporánea Santiago de Chile, Holland Festival Amsterdam, La Biennale di Venezia, Carnegie Hall New York, SPOR Festival Denmark, Musica Nova Helsinki, Contempuls Festival Prague, Philharmonie Luxembourg, Teatro Argentino La Plata, Concertgebouw Amsterdam, Forum Moscow, Warsaw Autumn, Maerzmusik Berlin and many more. His sound installations, some of which are permanent, have been presented at: Offenes Kulturhaus Linz, Neue Galerie der Stadt Graz, Stadtgalerie Kiel, Moltkereiwerkstatt Köln, Podewil Berlin, Maerzgalerie Linz, Diözesanmuseum Köln, Rote Fabrik Zürich, Santa Monica Akademie der Kunsthalplatz, Vienna Berlino, Kunsthaus Graz, Wiener Festwochen, Musikkinformasjonssenteret Oslo, MAK Wien, Haus am Waldsee Berlin, Matadero Madrid, MuHKA Antwerp, Skulpturenmuseum Marl, SoundART Köln, Ars Electronica Linz, Museum für Gestaltung Zürich, Królikarnia Warszawa, ZKM Karlsruhe, Kunsthaus Dresden, Deutsches Museum München, Shalman Art Gallery Teheran, Malta Festival Poznan, Haniqah Sarajevo, Shanghai Biennale, Architekturmuseum Basel, Waldkunstpfad Darmstadt, Transart Bozen, Festspielhaus Hellerau Dresden, Floating University Berlin, Gray Center for Art and Inquiry Chicago, Neue Galerie Graz, and more. He has released around thirty records with labels including Durian Rec, Kairos, Mode, God Records, Sub Rosa, Editions Wandelweiser. In 2022 his book Now!: Writings 1982-2021 was published by MusikTexte.