Yasmine Hugonnetè coreografa, danzatrice e ricercatrice.Il suo lavoro indaga i rapporti tra forma, immagine e sensazione, ed esplora la (de)costruzione del linguaggio coreografico attraverso processi di incarnazione e di appropriazione. Nata a Montreux in Svizzera nel 1979 e cresciuta in Mali, ritorna in Europa dove studia danza classica e contemporanea prima a Losanna, poi al Conservatoire National Supérieur de Danse di Parigi e infine a New York dove studia postmodern dance. Si interessa parallelamente di contact dance, improvvisazione, Butoh e ricerca coreografica. Dal 2000 inizia a creare proprie coreografie esplorando diversi formati performativi col collettivo Synalephe. Lavora per due anni a Taiwan con artisti non vedenti. Si trasferisce poi in Olanda per seguire il Master in Coreografia "Dance Unlimited", studio teorico-pratico in cui intraprende la ricerca sulla nozione di presenza. La sua riflessione sul gesto è stata orientata da importanti incontri con i coreografi e ricercatori Peter Goss, Odile Rouquet e Lisa Nelson. Nel 2006 è in residenza a Lubiana in Slovenia dove collabora con vari artisti e istituzioni (En Knapp, Maska, Plesni Theater). In seguito crea il trio RE-PLAY (2006) e il solo Latitudes de Pose (2007). Continua a lavorare in stretta collaborazione con la scena slovena sviluppando per il Museo Civico di Lubiana le creazioni site-specific Of Other e AAAAA. Solo for four voices (2008). Dal 2009 al 2013 si concede un lungo periodo di ricerca, seguito dalla costituzione della sua compagnia Arts Mouvementés a Losanna e dalla creazione di tre soli: Le Rituel des Fausses Fleurs (2013), Le Récital des Postures (2014) -premiato con il Prix Suisse de Dance- e La Traversée des Langues (2015). In questo fase sviluppa un linguaggio coreografico incentrato sulla relazione tra postura, attenzione e immaginazione. Approfondendo la ricerca sull'attenzione, la germinazione delle figure, e la postura come contenitore, sviluppa la pratica del ventriloquismo. Dopo il riconoscimento internazionale, creaLa Ronde / Quatuor (2016) per il festival Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis e per la Biennale Danza di Venezia, il solo Se Sentir Vivant (2017) e il trio Chro no lo gi cal (2018). Attualmente è in residenza d'artista a Palermo a Palazzo Butera grazie all'Istituto Svizzero.
Yasmine Hugonnet is a Swiss choreographer, dancer and researcher. Her work investigates the relationship between form, image and sensation, in the (de)construction of the language of choreography and the process of embodyment and appropriation. Born in Montreux in 1979, and living in Mali as a child, back in Switzerland she started dancing ballet and moved to contemporary dance. Interested in contact improvisation, Butoh and composition, she studied dance at National Superior Conservatory in Paris, and postmodern dance in New York. In 2000 she started creating in the frame of the collective Synalephe exploring various performative formats, and developed a practice of dance and performance with visually impaired artists, spending two years in Taiwan. As she looked for a more critical context, she moved to The Netherlands joining the Choreography Master Degree 'Dance Unlimited' program: a practical and theoretical master for which she researched upon the notion of presence in performance, studied Butoh and Laban Movement Analysis. Since then her work has been oriented by important encounters with choreographer and mouvement researchers Peter Goss, Odile Rouquet and Lisa Nelson. In 2006 she went to Ljubljana in Slovenia for an artist residency where she collaborated with various artists and institutions (En Knapp, Maska, Plesni Theater). She created the trio RE-PLAY (2006) and the solo Latitude de Pose (2007). She kept working in close collaboration with the Slovene scene and developed the site specific piece Of Other for the City Museum in Ljubljana and the group piece AAAAA. Solo for four voices (2008). From 2009 to 2013 she took a long period of research followed by the constitution of her company Arts Mouvementés in Lausanne, and the creation of three solos: Le Rituel des Fausses Fleurs (2013), Le Récital des Postures (2014) -awarded by Swiss Dance Award- and La Traversée des Langues (2015). In this period she developed a dance language with a focus on the relation between postures, attention and imagination. Deepening her understanding of the movement of attention, the germination of figures, the idea of postures as containers, she also developed a practice of ventriloquism. After the international recognition, she created La Ronde / Quatuor (2016) for the festival Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis and Venice Dance Biennale, the solo Se Sentir Vivant (2017) and the work for 3 dancers Chro no lo gi cal (2018). She is currently recipient of an artist residency at Palazzo Butera in Palermo supported by Istituto Svizzero.