Marcel Broodthaers, morto nel 1976, una delle figure più rivoluzionarie dell'arte del Novecento. Personalità sfaccettata, poeta e artista visivo, Broodthaers ha voluto riesplorare le definizioni e le esperienze dell'arte da varie prospettive, esprimendosi sulle condizioni della creazione, dell'esposizione e della contemplazione dell'opera d'arte contemporanea. Ha realizzato film, libri, praticato pittura e fotografia, scultura e disegno, espandendo le frontiere dell'arte alla ricerca della combinazione tra mondo, oggetto e immagine in un sistema metalinguistico complesso.
Marcel Broodthaers a pivotal figur in the history of 20th century art. BroodthAers explored the fundamental questions of art. In 1968, Broodthaers established the Museum of Modern Art, Department of Eagles as a "museum as a fiction" in order to redefine the borders of art and critique dominant modes of presentation at the time. For Marcel Broodthaers, cinema functioned as a curious device of simultaneous inscription and erasure. It formed an invention of a technological age that was both stillborn and still remained to be born. We are asked to consider cinema as project, therefore, and not as a projection. "At the origin of my intentions there was this idea of cinema that dispenses with the notion of movement". This resistance to the directional force of film was geared to his refusal of a cinema of narrative absorption.