Nicolás Lamas, artista visivo peruviano, vive e lavora a Ghent, in Belgio. Il suo lavoro interroga l'interazione fra le cose e lo spazio in cui coesistono, determinando diversi tipi di associazione, scambio e potenziale combinatorio al di fuori di regole prestabilite. La sua ricerca può essere intesa come una serie di esercizi speculativi dove tutto fa parte di un processo ciclico di trasmissione di informazione ed energia. La pratica di Lamas è interpretabile come il risultato di un processo di produzione in costante divenire, nel quale intuizione, possibilità, gioco e processi fisici determinano la connessione dell'artista con oggetti e immagini appartenenti a contesti specifici. Per ciascun progetto le idee assumono stadi e forme specifici, utilizzando diverse metodologie di ricerca e di produzione. Si genera in questo modo un corpo eterogeneo e mutevole di lavori dai molteplici riferimenti e significati. Un sistema dove le cose creano complessità attraverso altri tipi di logiche e dove tutto fluttua tra ordine e caos. Fra le ultime esposizioni personali: Todo objeto es un espacio temporal, Fundació Joan Miró (Barcellona), Loss of symmetry, Loods 12 (Wetteren, Belgio), The structure of the wild, Brand New Gallery (Milano), Dysfunctional links, Meessen De Clercq (Bruxelles), Potential remains, DASH (Kortrijk, Belgio), Configuraciones, Lucía de la Puente (Distretto di Barranco, Perù), The value of formlessness, Sabot (Cluj-Napoca, Romania). Ha preso parte anche a numerose mostre collettive, tra cui: Notes on our equilibrium, CAB Art Center (Ixelles, Belgio), Du verb a la comunication, Museé Carré d'Art (Nîmes, Francia), A.N.T.H.R.O.P.O.C.E.N.E, Meessen De Clercq (Bruxelles), Listen to the Stones, think like a mountain, Tatjana Pieters (Gent, Belgio), Presque la même chose, Kunsthalle Mulhouse (Mulhouse, Francia), Principio de incertidumbre, The Goma (Madrid), Fotografía después de la fotografía, Bienal de fotografía de Lima, MAC (Lima), The part in the story where a part become a part of something else, Witte de With (Rotterdam).
Nicolás Lamas, visual artist born in Lima, Peru, lives and works in Ghent, Belgium. His work constantly revolves around the interaction between things, where they coexist and create other kind of associations, exchanges and potential combinations without established rules. His artistic research can be seen as a series of speculative exercises where everything is part of a cyclical process of transmission of information and energy. It is important to think of Lamas' practice as the result of a production process in constant flux; where intuition, chance, play and physical processes determine his connection with objects and images within specific contexts. Through different methodologies of research and production, several ideas take specific states and forms in each project. This generates a heterogeneous and changing body of work with multiple layers of reference and meaning. A system where things create complexity through other logics and everything fluctuates between order and chaos. Lamas' most recent solo exhibitions include: Todo objeto es un espacio temporal, Fundació Joan Miró, Loss of symmetry, Loods 12, The structure of the wild, Brand New Gallery, Dysfunctional links, Meessen De Clercq, Potential remains, DASH, Configuraciones, Lucía de la Puente, The value of formlessness, Sabot. He has taken part in numerous group exhibitions, most notably: Notes on our equilibrium, CAB Art Center, Du verb a la comunication. Museé Carré d'Art, A.N.T.H.R.O.P.O.C.E.N.E, Meessen De Clercq, Listen to the Stones, think like a mountain, Tatjana Pieters, Presque la même chose, Kunsthalle Mullhouse, Principio de incertidumbre, The Goma, Fotografía después de la fotografía, Bienal de fotografía de Lima, MAC, The part in the story where a part become a part of something else, Witte de With.