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Versione

Sans

 Martine Pisani

 
 

prima nazionale spettacolo

La coreografa francese Martine Pisani nella performance Sans porta in scena tre danzatori, figure stravaganti alla Buster Keaton abitate da lapsus, da movimenti smozzicati, senza drammatizzazione e senza unisono. Su una scena nuda e silenziosa, i tre uomini si abbandonano a una sequenza di continue partenze. Nella loro avventura strampalata, tra esitazioni, passi falsi e ripensamenti, affrontano una serie di transizioni a catena. Sono corpi imperfetti, dalle ergonomie improbabibili, una volta torre di Pisa, poi semaforo o figurina di caucciù. Persone vive, nella loro marcia stravagante all'indietro o in avanti, che sondano l'equilibrio come in un gioco. Sono molto stanchi o molto frivoli, sfacciati, preoccupati. Fracassati. Troppo. E non si fermano. Sans alimenta un crepitante dialogo di mille posture e gesti possibili. Frizzante di combinazioni sotto l'apparenza del puro caso, libero dalla preoccupazione di dover aderire ad un progetto, nè branchè nè populista, nè concettuale nè consensuale, Sans allontana l'artificio dalla scena con ironia implacabile.

Sans
coreografia Martine Pisani
performers Théo Kooijman, Laurent Pichaud, Olivier Schram
costumi La compagnie du Solitaire
coproduzione Théâtre Fabrik Potsdam, La compagnie du Solitaire, col sostegno di Drac Île-de-France, Ministère de la Culture et de la Communication

Italian première - performance

In Sans, choreographer Martine Pisani offers us a trio of dancers – exaggerated figures in the style of a Buster Keaton movie, their movements jerky and distorted -  in a performance free of the artifice of synchronicity or narrative. On a silent and bare stage, three men throw themselves into a sequence of repetitive false starts - an eccentric adventure which, after many hesitations, false moves and reprises, develops into a burlesque chain reaction. We see imperfect bodies married to ergonomic improbability – at one point a Tower of Pisa, at another a traffic light, at another a rubber figurine, then real people in a quirky march, backwards and forwards, exploring their sense of balance as if in a children’s game – at times tired, then frivolous, then cheeky, then preoccupied. All at once, the sequence breaks down – it’s all too much; yet it starts up again – a continuous, crackling dialogue created from a thousand possible moves and gestures. Fizzing with different combinations which appear to be the result of pure chance, and freed from the constraints of a set plan because of its improvised nature, Sansis a work which is neither elitist nor populist,  neither conceptual nor traditional - using the techniques of humour to challenge the artifice of art.  

Sans
choreography Martine Pisani
performers Théo Kooijman, Laurent Pichaud, Olivier Schram
costumes La compagnie du Solitaire
co-production Fabrik Potsdam Theatre, La Compagnie du Solitaire, with the support of  DRAC Île-de-France, Ministère de la Culture et de la Communication