Curva Cieca Oblio ኩርቫ ዕውር ምርሳዕ nasce dalla collaborazione tra Muna Mussie e Massimo Carozzi. Composto di tre parti, il disco parte da una ricerca sul concetto di oblio collettivo e personale. I riferimenti alla memoria tramite l'arte tessile e il ricamo come strumenti artistici, evidenziano il visibile, l’invisibile e il tattile. Cieca si muove all’interno della grammatica di un testo avverso e i continui inciampi ne demoliscono il significato richiamando all’orecchio una sorta di freestyle, una break dance della parola che introduce ad un piano ritmico con senso e forma proprie. Curva è costruita sulla fusione di un frammento prelevato da un brano di musica Tigrinya con il ritmo meccanico di una macchina da cucire e cerca nella ripetizione di catturare e puntare a ciò che sfugge e contemporaneamente incalza, di tracciare delle cuciture nomadiche, dei segni distintivi o dei meticciati. La lunga apnea di Oblio nasce a partire da un’azione, un rituale collettivo, dove una parete in tessuto è il quadro sul quale a cucire sono le voci e le mani nude dei partecipanti. Si parte dalla parola OBLIO detta, scritta, vocalizzata, ricamata, lamentata tramite un passaparola che nel suo ripetersi costante, diventa il corpo di una composizione sonora.
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Muna Mussie/Massimo Carozzi
Curva Cieca Oblio ኩርቫ ዕውር ምርሳዕ
concept and production Muna Mussie, Massimo Carozzi
recorded at Raum, ZimmerFrei Studio and Studio Spaziale, Bologna, by Massimo Carozzi, 2023
assembled, arranged and mixed by Massimo Carozzi at ZimmerFrei Studio, Bologna
mastered by Renato Grieco
cover Muna Mussie - Oblio Gold (B), 2022, photo Michela Pedranti, courtesy ArtNoble Gallery
artwork Xing
print handle with care Berlin
format vinyl (white)
released by Xing in a numbered edition of 150 copies
including collector’s editions of 15 copies with a multiple by Muna Mussie: a black fabric envelope containing the words of the piece Cieca embroidered in gold thread, 15 cm x 15 cm, numbered and signed with initials
in cooperation with Tanzfabrik Berlin in the frame of apap – Feminist Futures a project co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union
supported by Regione Emilia-Romagna
cat.n° XONG collection XX12 (2023)
label Xing
tracks:
A:
Cieca ዕውር (4:16)
voice Muna Mussie
shepard tones, tsenatsil Massimo Carozzi
Curva ኩርቫ (7:11)
synth bass Weight And Treble
electric guitar Manuele Giannini
tigrinya beat, baobab field recordings Muna Mussie
sewing machines recorded at Laboratorio Sartoriale Anima Volubile by Massimo Carozzi
B:
Oblio ምርሳዕ (16:06)
voices Elvira Apolito, Francesca Bono, Michele Bruzzi, Dorothi Carafa, Dania Grechi, Nicoletta Magalotti, Valerio Maiolo, Muna Mussie, Marcella Riccardi
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Curva Cieca Oblio ኩርቫ ዕውር ምርሳዕ was born out of the collaboration between Muna Mussie and Massimo Carozzi. Consisting of three parts, the album starts from a research on the concept of collective and personal oblivion. References to memory through textile art and embroidery as artistic tools highlight the visible, the invisible and the tactile. Cieca moves within the grammar of an adverse text and a continuous stumbling demolishes its meaning, recalling to the ear a sort of freestyle, a break dance of the word that introduces a rhythmic plan with its own sense and form. Curva is built on the fusion of a fragment taken from a piece of Tigrinya music with the mechanical rhythm of a sewing machine and seeks through repetition to capture and point to what escapes and at the same time presses on, to trace nomadic seams, distinctive signs or hybrids. The long apnea of Oblio comes from an action, a collective ritual, where a wall of fabric is the frame from which the voices and bare hands of the participants sew. The word OBLIO (Oblivion) spoken, written, vocalized, embroidered, lamented through word of mouth in its constant repetition becomes the body of a sound composition.