Grazie di esserti iscritto alla newsletter di Xing. Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.
Thanks for joining the Xing newsletter. You’ll receive an email notification.

Versione

Musica per un giorno (Anno 7°)

non-stop performativa di Canedicoda e Roberta Mosca

28/12/2022 - 29/12/2022
Cango Cantieri Goldonetta Firenze

Mercoledi 28 dicembre 2022 dalle ore 12.00 sino a giovedi 29 dicembre alle ore 12.00 il Centro di Produzione della Danza Virgilio Sieni, Toast Project Space e Xing presentano Musica per un giorno (Anno 7°), una non-stop performativa di Roberta Mosca e Canedicoda negli spazi di CANGO Cantieri Goldonetta a Firenze, un’opera-rituale giunta alla settima iterazione di un lungo ciclo di 24 anni che si snoda per l’Italia in diversi luoghi e contesti.

Musica per un giorno è un appuntamento performativo della durata continuativa di 24 ore. Si svolge una volta l’anno e avrà un ciclo complessivo di 24 anni. Come un modulo potenziato nella sua moltiplicazione, ventiquattro per ventiquattro, questa aritmetica esistenziale nasce dall’incontro tra Canedicoda e Roberta Mosca, e mette in atto una riflessione che prende spunto da Musica per un giorno registrata in un mese, un disco di improvvisazione e field recordings della durata di 24 ore realizzato dallo stesso Canedicoda sotto l'alias Ottaven, prodotto dalla label Second Sleep con un box di 24 cassette da 60 minuti l’una.
Musica per un giorno vuole offrire la possibilità di abitare fisicamente e mentalmente un arco di tempo di 24 ore come uno spazio unico. Né un concerto né una performance di danza: piuttosto un’occasione esplorativa e profondamente immersiva, alla ricerca di stati, condizioni, limiti ed opportunità percettive, con la volontà di creare uno spazio-tempo nuovo, scomodo o spiazzante e contemporaneamente riconoscibile, confortevole o familiare. La fruizione dell’azione diventa molto distesa, i tempi sono dilatati. La parola in qualche modo vietata cede il posto alla nostra voce interiore, all’osservazione, al respiro, all’attenzione per il sé.

Musica per un giorno ha avuto luogo per la prima volta nel 2016 a Milano nello spazio O’; nel 2017 la performance è stata ospitata a Bologna a Raum, lo spazio di Xing; nel 2018 a Bolzano a Museion in occasione del festival Bolzano Danza; nel 2019 a Roma al Palazzo delle Esposizioni per la rassegna BUFFALO. Dopo la presentazione in molteplici contesti urbani, nel 2020 sceglie di manifestarsi nel punto di confluenza tra due torrenti, a Villa Cervo a Rosazza, luogo che dialoga con il contesto naturale aprendosi nel paesaggio montano, tra acque, boschi e rocce; nel 2021 si è propagata in una cappella rurale, la Chiesa Santa Maria di Vereto a Patù, tra i paesaggi di pietra della campagna leccese, su invito di studioconcreto.

Musica per un giorno è anche una pubblicazione in edizione limitata che ogni anno viene ristampata e si arricchisce di nuovi contenuti sul progetto.

Musica per un giorno (Anno 7°)
spazio visivo Canedicoda
spazio mobile Roberta Mosca
spazio sonoro Ottaven
progetto realizzato col supporto Xing

Dove
CANGO Cantieri Goldonetta, Via Santa Maria 25 - Firenze

Info
> CANGO tel 055.2280525  whatsapp 331.2922600   biglietteria@virgiliosieni.it  www.virgiliosieni.it
> Toast Project  toastprojectspace@gmail.com
www.toastprojectspace.com   facebook.com/toastprojectspaceflorence/  instagram.com/toastprojectspace/

Ingresso per i partecipanti
Accesso E 5,00
Si consiglia di passare nello spazio dell’azione tutta la notte.
E' possibile accedere anche come visitatori temporanei nelle ore diurne.
Si è liberi di allontanarsi per tutta la durata dell’azione, ad eccezione dell’orario notturno compreso tra le h 24.00 e le h 9.00 del mattino di giovedi, periodo in cui è consentita la sola uscita.

***

Wednesday 28th December at 12pm to Thursday 29th December 12pm non-stop, the Centro di Produzione della Danza Virgilio Sieni, Toast Project Space and Xing present at CANGO Cantieri Goldonetta in Florence the durational performance Musica per un giorno (Anno 7°) (Music for a day. Year 7) of Roberta Mosca and Canedicoda, a ritual action now in the seventh iteration of a 24-year cycle that take place through Italy in different places and contexts.

 

Musica per un giorno is a 24-hour performative appointment. It takes place once a year and will have a total cycle of 24 years. This existential arithmetic arises from the encounter between the two artista, and puts in motion a reflection that starts from Musica per un giorno registrata in un mese, a record of improvisation and field recordings 24 hours long released by Canedicoda under the alias Ottaven, produced by the label Second Sleep as a box of 24 tapes.

Musica per un giorno offers the possibility of living physically and mentally a span of 24 hours as a single space. Neither a concert nor a dance performance: it is rather an exploratory and deeply immersive opportunity to discover a range of perceptions, states, limitations, and emotions, generated by the uninterrupted sharing of a place for the duration of one day. The desire of the artists is to create a new unsettling space-time, at the same time recognizable, comfortable or familiar. In this environment, the experience is relaxed; time extends itself. The absence of words gives way to our inner voice, with observation, breath, and attention to the self.

 

Musica per un giorno took place for the first time in 2016 in Milan at O' space; in 2017 the performance was hosted in Bologna at Raum, Xing's space; in 2018 in Bolzano at Museion in the frame of Bolzano Danza festival; in 2019 in Rome at Palazzo delle Esposizioni for the BUFFALO series. After the presentation in urban contexts, in 2020 it chose to manifest itself at the confluence between two rivers, at Villa Cervo in Rosazza, an old villa that dialogues with the natural context of the mountain landscape; in 2021 it moved to a rural chapel, the Church of Santa Maria di Vereto in Patù, among the stone landscapes of the Lecce countryside, at the invitation of studioconcreto.

 

Musica per un giorno is also a limited edition publication that is reprinted every year and is enriched with new content on the project.

 

Musica per un giorno (Anno 7°)

visual space Canedicoda

mobile space Roberta Mosca

sound space Ottaven

a project supported by Xing

 

Roberta Mosca, choreographer, dance artist and performer, studied and worked at the School of Dance Teatro alla Scala Milan, John Skull Schule Stuttgart, Vienna State Opera, Leipzig Opera, Aterballetto, Maggio Fiorentino, and danced for many years with the Frankfurt Ballet and The Forsythe Company. She has collaborated with international artists and dance groups including MAMAZA, mk, espz, KLm, Laurent Chétouane, Chris Newman, Yannis Mandafounis, Fabrice Mazliah, Martin Schick, and Canedicoda. In 2016 she co-founded HOOD, a platform for creative exchange born of a need for a cohesive artistic community, together with other former dancers of The Forsythe Company interested in the vital interrelation of human thought and action. Since 2003 she has been curating in Valle Cervo in the mountains of Biella, along with Cora Bos Kroese, Biarteca interdisciplinary festival. In 2015 in Valle Cervo, she opened the independent space AUTOBAHN - WILLIAM WILLHELM CAFFEE - DALLAS, as a crossway of possibilities between local economy and open creativity. Her work has been presented internationally in contexts such as Theatre de la Bastille Paris, HAU Berlin, Acker stadt palast Berlin, Tanzhaus Düsseldorf, La Biennale Danza Venice, ADC Geneve, Kampnagel Hamburg, Live Arts Week Bologna, UOVO Performing Art Festival Milano, Crisalide Forlì, Kaserne Basel, De Singel Antwerpen, Schauspielhaus Stuttgart, Kyoto University Art and Design, PACT Zollverein Essen, Palazzo delle Esposizioni Roma, Museion Bolzano. In 2018-29 she was an artistic coach of Aterballetto in Reggio Emilia.

 

Canedicoda is a Milan-based multi-disciplinary artist active in music, performance, design and fashion fields. He developed a rich, personally distinctive universe that is constantly changing but always immediately recognisable. A pivotal figure bringing and spreading to Italy several innovative and liminal currents of artistic, stylistic and musical pursuit, his experience includes a vast number of projects in cooperation with record labels, non-profit spaces, groups and individual artists both in Italy and beyond. Since 2003 Canedicoda has developed his own personal research on language, style and method, creating his own label. He has long-term collaborations with: Marsèll and Marsèlleria, Netmage Festival, Live Arts Week, Le Dictateur, Plusdesign Gallery, C2C, NERO, Fondazione Bonotto, Viafarini, Istituto Svizzero, far Festival, and various independent, institutional and commercial situations including Carhartt, Replay, Adidas, Vic Matiè, Dumb Skateboards. His work has been featured in contemporary art centers including Museion Bolzano, Palazzo delle Esposizioni Rome and Triennale Milano. Among consolidated artistic collaborations: Nico Vascellari, Matteo Castro, Luigi Presicce, Roberta Mosca, Kinkaleri, Alessandro Bosetti, Annamaria Ajmone, Cristina Kristal Rizzo, Carlos Casas, Jungen Tagen, Dennys Tyfus. Live projects include: solo concerts under the name Ottaven and as Primorje in duo with Matteo Castro, Adagio con Buccia's 100 ad personam performances (2015-16), (co)designing and tailoring clothings on mindful bodies, and Musica per un Giorno (2016>2039) with the dancer Roberta Mosca, a durational performance of 24 hours on an annual basis for 24 years. He published the book-inventory Adagio con Buccia (NERO, 2018). the sketch-book 80H - eighty imaginary houses i'll build for you (bruno, 2016), and various audio editions on Second Sleep, Holiday Records, Le Dictateur and Xong collection/Xing. Since 2015 he is professor at NABA Nuova Accademia di Belle Arti Milano for the course of textile design.  www.canedicoda.com  ottaven.bandcamp.com

Where
CANGO Cantieri Goldonetta
Via Santa Maria 25 – Firenze -I

Access for participants:
Entrance ticket E 5,00
It is advisable to spend all night in the performance space.
It is also possible to access as temporary visitors during the day.
During the performance you may leave and return if you wish, with the exception of the late night period between 12am and 9am on Thursday, a period in which only exiting is allowed