Grazie di esserti iscritto alla newsletter di Xing. Riceverai una conferma per email all'indirizzo segnalato.
Thanks for joining the Xing newsletter. You’ll receive an email notification.

Versione

Bergman in Uganda

 Markus Öhrn

 
 

In Bergman in Uganda, l'artista svedese Markus Öhrn ci introduce ad una nuova figura di narratore contemporaneo: il veejay. Al di dell'assonanza, non si tratta qui di un virtuoso del mixaggio di immagini digitali, bensì di uno speaker che traduce e commenta in diretta film - di solito blockbuster hollywoodiani - per un pubblico che si raccoglie in baracche adibite a cinema, negli slums o nei villaggi più remoti dell'Uganda. Markus Öhrn ha avuto l'idea di introdurre un film di Ingmar Bergman in questo singolare contesto, affidandolo a uno dei veejay protagonisti delle shantytowns di Kampala. Come si guarda un capolavoro introspettivo europeo del 1966 come Persona nelle periferie di una metropoli africana, oggi? Non senza ironia, Öhrn produce un'inversione che confonde e ci induce a riflettere sulla nostra prospettiva.

di Markus Öhrn
produzione Markus Öhrn, Swedish Subterranean Movie Company
in collaborazione con Stadsschouwburg Amsterdam, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlin), Swedish Arts Grants Committee, Kunstenfestivaldesarts (Bruxelles)

 

With Bergman in Uganda, Swedish artist Markus Öhrn introduces us to a new kind of folk storyteller that has emerged in recent years: veejays. These are people who work in makeshift cinema halls in slums and remote villages. Their art consists of directly translating movies – usually Hollywood blockbusters – for the local audience. Markus Öhrn came up with the idea of showing the films of Ingmar Bergman in this particular cultural context. With his back to the big screen, Öhrn filmed the narrators issuing words and explanations of the complex introspections on European culture and lifestyle that are so emblematic of Bergman’s work. How does one watch Persona (1966) in the shantytowns of Kampala today? Not without irony, Öhrn allows the European spectator to see how the African viewer looks at him. A confusing reversal that induces us to reflect on our own perspective. 

by Markus Öhrn
production Markus Öhrn, Swedish Subterranean Movie Company
in cooperation with Stadsschouwburg Amsterdam, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (Berlin), Swedish Arts Grants Committee and Kunstenfestivaldesarts (Bruxelles)